آیا صنعت گیمینگ در ایران جایگاهی دارد؟

آیا صنعت گیمینگ در ایران جایگاهی دارد؟

 

بازی‌های کامپیوتری روز به روز پیشرفت کرده و همیشه برای ما جذاب بوده‌اند. سن و سال در بازی اهمیت چندانی ندارد و بازی همیشه سرگرمی جالبی است. با پیشرفت تکنولوژی و رونق صنعت دیجیتال، بازی‌ها نیز پیشرفت کرد و به صنعتی بزرگ و تاثیرگذار در جهان تبدیل شد تا جایی که بسیاری از افراد از آن کسب درآمد می‌کنند. بازی‌ها امروزه مخصوص گیمرها و سازنده‌ها نیست و به صنعتی پول ساز تبدیل شده به طوری که می‌توان آن را اقتصاد اول صنایع فرهنگی در بسیاری کشورها دانست.

صنعت گیمینگ در ایران نیز طرفداران خاص خود را دارد، اما متأسفانه این صنعت هربار جونی تازه گرفته ولی دوباره دچار کمی و کاستی‌هایی می‌شود. در این مقاله از گروه مهندسین تخت جمشید نگاهی به صنعت گیمینگ در ایران و جایگاه آن در جهان انداخته‌ایم.

برای خرید جدیدترین مدل‌های تجهیزات گیمینگ کلیک کنید.

 

مروری بر تاریخچه صنعت گیمینگ

صنعت بازی از دهه 1970 دستخوش یک تحول اساسی شده و از یک فعالیت حاشیه‌ای به جریانی اصلی تبدیل شد. در سال 1971، بازی آرکید Computer Space منتشر شد و توسط اولین بازی ویدئویی تجاری موفق آتاری، Pong، دنبال شد. بازی‌ها با عرضه یک کنسول بازی اولیه به نام Magnavox Odyssey به طور رسمی وارد خانه‌ها شدند. صنعت گیمینگ در سال 1977 شتاب خود را از دست داد و در سال 1978 توسط یک بازی موفق دیگر به نام Space Invaders دوباره جان گرفت. با این کار، ماشین‌های آرکید در فضاهای عمومی رایج مانند مراکز خرید، فروشگاه‌ها و رستوران‌ها ظاهر شدند. بسیاری افراد به وسیله این بازی‌ها در سال 1982 به درآمد 2 میلیارد دلاری دست یافتند. در اواخر دهه 1970، بازی‌های رایانه‌ای شخصی نیز پا به عرصه گذاشت و توسعه محاسبات منجر به پیشرفت همزمان در فناوری بازی شد.

این صنعت شاهد سقوط دیگری در سال 1983 بود که نسبت به دوره موفق در اوایل دهه 1980 کاهش یافت. سال 1982 اوج صنعت گیمینگ با درآمد 8 میلیارد دلاری بود که از درآمد سالانه یا موسیقی پاپ و فیلم‌های هالیوودی مجموعاً پیشی گرفت. این تصادف در آمریکای شمالی به دلیل بازی‌های غیر استاندارد بسیار زیاد رخ داد. سیستم سرگرمی نینتندو بار دیگر این صنعت را احیا کرد. در اواخر دهه 1980، سیستم‌های دستی مانند Gameboy نیز وارد بازار شدند.

در طول دهه 1990، برخی پیشرفت‌های مهم در صنعت گیمینگ از جمله استفاده از سی‌دی برای ذخیره و توزیع نرم‌افزار و همچنین پیاده‌سازی گسترده سیستم‌های عملیاتی مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی انجام شد. در کنار این، پیشرفت‌هایی در گرافیک سه بعدی وجود داشت و اینها به استانداردی برای تصاویر بصری بازی‌های ویدیویی تبدیل شدند. سرعت پردازش و پیچیدگی رایانه‌ها نیز به رشد خود ادامه داد و اندازه سخت‌افزار به میزان قابل توجهی کاهش یافت تا از پیشرفت بازی‌های موبایلی خبر داد.

محبوبیت اینترنت امکان بازی‌های چند نفره و بازی‌های رقابتی را فراهم کرد. این صنعت همچنان به درآمد قابل توجهی مانند در سال 1994 حدود 7 میلیارد دلار از بازی‌های آرکید و 6 میلیارد دلار از کنسول‌های خانگی تنها در ایالات متحده آمریکا ادامه داد، که نزدیک به 2.5 برابر درآمد حاصل از فیلم‌ها در کشور در همان دوره بود.

صنعت گیمینگ در دهه 2000 به عنوان بازی توسعه دهندگان باقی ماند و به سرعت پیشرفت کرد. بازی‌های تلفن همراه برای دستگاه‌های iOS و Android شروع به توسعه کردند و یک پلتفرم بازی جدید در قالب سایت‌های رسانه‌های اجتماعی پدید آمد. پس از سال 2010، صنعت گیمینگ همچنان به توسعه خود ادامه داد و باعث پیشرفت فناوری شد. توسعه صنعت گیمینگ هنوز هم در رایانه‌های شخصی، کنسول‌های بازی و همچنین در گوشی‌های موبایل ادامه دارد.

 

 

آیا ایران در صنعت گیمینگ حرفی برای گفتن دارد؟

صنعت گیمینگ شامل بازی‌های کامپیوتری، کنسولی و موبایلی است. امروزه بازی‌های موبایلی درآمد بیشتری نسبت به بازی‌های رایانه‌ای دارند. تا به امروز صنعت گیمینگ در کشورهای آمریکا و چین موفقیت بالایی داشته است. کشور ایران نیز از اولین کشورهایی است که در منطقه خاورمیانه به تولید و استفاده از بازی‌های ویدیویی پرداخت. سه کشور ایران، عربستان و ترکیه در خاورمیانه از جمله کشورهایی هستند که از نردبان رشد در صنعت گیمینگ بالا رفته و بر بسیاری از کشورهای اروپایی غلبه کرده‌اند.

 

برنامه ریزی بلندمدت مهمترین بخش پیشرفت صنعت گیمینگ در ایران

صنعت گیمینگ در ایران به دلیل وجود تحریم‌ها با مشکلات زیادی روبه رو شد و تلاش فعالان این زمینه برای پیشرفت را بسیار دشوار کرد. استفاده از موتورهای بازی سازی که به دلیل تحریم‌ها قابل استفاده نیستند و دشواری‌های انتشار بازی‌های در گوگل پلی و استیم همگی از موانع رشد صنعت گیمینگ در ایران محسوب می‌شوند. اما با این حال باز هم این صنعت در ایران توانسته رشد بالایی داشته باشد.

طبق تحقیقات انجام شده، صنعت گیمینگ ایران در سال 2016، تقریباً 23 میلیون نفر گیمر داشته است. با در نظر گرفتن این آمار می‌توان گفت که ایران پتانسیل حضور پررنگ در صنعت گیمینگ را دارد و فروش بازی‌ها نیز در طی سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته‌اند. با وجود محدودیت‌ها باز هم گیمرهای ایرانی با تلاش‌های سخت خود محبویت بالایی در این صنعت کسب کرده‌اند. به هر حال به نظر می‌رسد که با برنامه ریزی بلندمدت، تلاش بی وقفه و با کاهش محدودیت‌ها می‌توانیم شاهد رشد قابل توجهی در صنعت گیمینگ و بازار گیم ایران باشیم.

 

لزوم توجه و اهمیت به بازی سازی و صنعت گیمینگ در کشور

صنعت گیمینگ در ایران عمر چندانی ندارد و در مقایسه با کشورهای بزرگ جهان، به سختی می‌توان این بازار را یک صنعت برای ایران نامید. در جهان رو به روز این صنعت پیشرفت کرده و به همین دلیل بازی سازان ایرانی فرصت کمی برای پیشرفت و ظهور در این بازار پیدا خواهند کرد. به سختی می‌توان تصور کرد که روزی تقاضا برای بازی‌های ایرانی به اندازه بازی‌های خارجی زیاد شود. به همین دلیل بسیاری استعدادها از بین رفته و بازی سازان دلسرد می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود که بازار بازی جهان در سال‌های آینده رشد بالاتری داشته و از 152 میلیارد دلار در سال 2019 به 196 میلیارد دلار تا پایان سال 2022 افزایش یابد. بازی‌های موبایل تقریباً نیمی از این بازار را تشکیل می‌دهد.

یکی از تغییرات عمده‌ای که انتظار می‌رود به رشد صنعت بازی کمک کند، عرضه خدمات استریم است. مایکروسافت و گوگل هر دو به ترتیب با Project xCloud و Stadia در حال اجرا هستند. این خدمات کاربران را قادر می سازد تا بازی‌ها را بر روی دستگاه‌های خود اجرا کرده و نیازی به خرید تجهیزات گران قیمت کنسول که می‌تواند مانعی برای ورود بسیاری از کاربران باشد را از بین ببرد.

با بررسی این موضوعات می‌توان دریافت که توجه به بازی و صنعت گیمینگ در ایران اهمیت بسیار بالایی دارد، زیرا این صنعت یکی از بزرگ‌ترین صنعت‌های پول ساز در جهان است که می‌توان با تجهیزات بسیار کمی و حتی از طریق گوشی موبایل از آن کسب درآمد کرد. موقعیتی که اکنون به لطف اینترنت برقرار شده، بی‌نظیر است. ما این موقعیت را یکی از نعمت‌های اصلی بازی‌سازان درون ایران می‌دانیم اما باید پذیرفت که زیرساخت‌ها به چیزی فراتر از این پدیده همه‌گیر نیاز دارد.

 

 

آیا بازی‌های ایرانی توان رقابت در صنعت گیمینگ جهانی دارند؟

در حال حاضر نداشتن امکانات، عدم سرمایه گذاری مناسب و وجود تحریم‌ها امکان رقابت با بازی‌های خارجی را تا حد بالایی با مشکل مواجه کرده و به همین منظور بازی‌های ایرانی با چالش‌های متعددی مواجه شده است. طبق تحقیقات انجام گرفته، عدم وجود بستر مناسب برای توزیع بازی‌های کامپیوتری از مهم‌ترین عوامل پیشرفت این صنعت و تجاری سازی این بخش است. به همین دلیل بیشتر بازی‌های ارائه شده از نظر تجاری با شکست مواجه می‌شوند.

البته کل صنعت بازی سازی در جهان به این صورت است که شرکت‌های مستقل زیادی روی آن سرمایه گذاری می‌کنند، اما در ایران متاسفانه حمایت و سرمایه کافی در این صنعت صورت نمی‌گیرد. با این حال با روی کار آمدن تلفن‌های هوشمند و فراگیر شدن آن‌ها، همچنین امکان ارائه بازی‌ها در شبکه‌های توزیع داخلی مانند کافه بازار، مایکت و ... چرخه تولید و ارزش صنعت بازی نیز رو به پیشرفت و کامل شدن است.

به عبارت دیگر بسیاری از بازی سازان ایرانی می‌توانند از این بسترها درآمدزایی کنند. اما باز هم در مقایسه با صنعت گیمینگ جهان توانایی کمتری داشته و امید بر این داریم که بتوانیم در زمینه جهانی نیز پیشرفت داشته و بتوانیم با بسیاری از کشورهای جهان به رقابت بپردازیم.

 

 خرید اینترنتی کیس گیمینگ و میز حرفه ای گیمر

 

جمع بندی

صنعت بازی‌های ویدیویی همیشه به نوآوری وابسته بوده است. فناوری جدید، کنترل‌های جدید و تجربیات جدید عامل‌های پیشرفت این صنعت هستند. همانطور که جهان بیشتر و بیشتر به سمت زمان صرف شده برای تلفن‌های همراه می رود، خدمات استریم و انجام بازی‌های تلفن همراه نیز به عرصه مهمی برای کسب درآمد تبدیل می‌شود و شرکت‌های بزرگی به دنبال استفاده از این صنعت برای پیشرفت هستند.

شاید جالب‌ترین تغییر در صنعت بازی‌های کامپیوتری، افزایش جمعیت گیمرها باشد. با ورود تعداد زیادی افراد در این صنعت، تقاضا برای سرگرمی‌ها بیشتر و بیشتر شده و به همین دلیل آینده بازی‌ها روشن به نظر می‌رسد. در حال حاضر اکثر کشورهای اروپایی، آمریکا، چین و ژاپن در این صنعت حرفی برای گفتن دارند. ایران نیز با سرمایه گذاری درست، آموزش و فرهنگ سازی می‌تواند پا به پای این کشورها به رقابت بپردازد. نام ایران سال‌ها در جشنواره‌های مختلف درخشیده و اگر بسیاری از موانع از سر راه صنعت گیمینگ برداشته نشود، نمی‌توان انتظار آینده‌ای درخور برای این صنعت در ایران داشت.

برای پیشرفت در صنعت گیمینگ ایران به تجهیزات ویژه‌ای نیاز خواهید داشت که ما در گروه مهندسین تخت جمشید این تجهیزات را در اخیتار شما قرار داده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

فروش تجهیزات گیمینگ 

 

دیدگاه کاربران (0)
افزودن یک دیدگاه

    هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد