نحوه جمع آوری یک- PC انتخاب یک خنک کننده پردازنده  و فن اورکلاک

نحوه جمع آوری یک- PC انتخاب یک خنک کننده پردازنده و فن اورکلاک

در یک PC اورکلاکینگ امر مهمی در افزایش عملکرد از جمله پردازنده محسوب می شود. شما می توانید با انتخاب یک خنک کننده مناسب (فن خنک کننده سی پی یو) این عملکرد نسبت به خنک کننده های دیگر و فن اورکلاکینک بهبود بخشید.

کاربرانی که به جمع آوری یک PC می پردازند بایستی خنک کننده مناسبی جهت عملکرد خنک کنندگی بهتر سیستم انتخاب نمایند.

شاید قطعات مختلف PC به خنک کننده مناسب نیازمند هستند اما دو قطعه مهمی چون کارت گرافیک و پردازنده اهمیتی بیشتری نسبت به باقی قطعات دارند.

در حالی که هر دو پردازنده اینتل و AMD از کولر اختصاصی برخوردارند اما نمی توانند عملکرد بالایی چون خنک کننده های مستقل داشته باشند. خنک کننده های مستقل و کولینگ در کنار عملکرد بالا، سر و صدای کمی ایجاد کرده و در مجموع بسیار کارآمد هستند، بنابراین باید از خنک کننده مستقل و کولینک پردازنده دریک سیستم به کار برده شود.

در انتخاب خنک کننده و کولینک پردازنده باید به سه عامل توجه داشت که از جمله می توان به ساختار پردازنده، اورکلاکر بودن کاربر و تمایل کاربر در زمینه میزان سر و صدا اشاره داشت.

اگر شما به دنبال اورکلاکینگ بالا و میزان صدای کم هستید بهتر است به سمت فن اورکلاکینک و خنک کننده مناسب و مستقل بروید که عاری از هر نقصی است.

یکی دیگر از عوامل، موضوع فضاست. اگر کیس کامپیوتر شما فضای کافی برای جای گیری خنک کننده و فن اورکلاکینک نداشته باشد قطعا نمی توان هر خنک کننده ای را روی آن قرار داد، از این رو باید خنک کننده مناسب و فن خنک کننده سی پی یو مناسب با فضای کیس حرفه ای را انتخاب کنید.

در گذشته خنک کننده ها از نوع هوا بودند اما خنک کننده های مایع سفارشی، راه اندازی و نصب آسانی دارند. در خنک کننده های قدیمی سی ال سی ها ، خطر نشست و آسیب رسیدن آنها را تهدید می کرد اما خنک کننده های جدید بسیار مستحکم و با کیفیت هستند.

 

در حالی که خنک کننده های هوا می توانند بسیار سنگین بوده و تنش بالایی روی مادربورد ایجاد کنند که در نتیجه می تواند عملکرد نامناسبی داشته باشد، اما خنک کننده های مایع این گونه نیستند. واترکولرها یا همان خنک کنندهای مایع جدا از عملکرد فوق العاده در خنک سازی، وزن کمی روی مادربورد ایجاد کرده و تنشی نخواهند داشت.

با این حساب می توان خنک کننده های مایع را بهتر از خنک کننده های هوا دانست.

با چنین تفاسیری ما می توانیم خنک کننده و فن خنک کننده سی پی یو مناسب را انتخاب کنیم. اگر شما به دنبال اورکلاک نبوده و دارای یک سیستم مناسب هستید، خنک کننده H60 گزینه مورد اطمینانی است. چنین خنک کننده ای با رادیاتور 120 میلیمتری که سازگاری کاملی با موارد مذکور دارد و فن قابل کنترل PWM کولری قابل توجه در عملکرد است.

 

اما اگر اورکلاکر هستید کار کمی دشوار می شود و باید به سمت خنک کننده ای قدرتمندتر بروید. در این زمینه کولرهای H75 یا  H80i با CLC که 120 میلیمتریست و H90 با CLC که 140 میلیمتریست، پیشنهاد می شود.

 

البته خنک کننده های H100i با CLC که 200 میلیمتری و H110 با CLC که 280 میلیمتری نیز در گزینه های پیشنهادی قرار دارند.

 

 

برای پردازنده هایی چون Ivy Bridge یا  Haswellانتخاب خنک کننده‌ای چون H75 یا H80i می تواند عملکرد مناسبی ارائه دهند. این خنک کننده ها و فن خنک کننده سی پی یو  به خوبی قادرند حرارت را از تراشه دفع کرده و آنها را برای عملکرد حداکثری قادر سازند. پردازنده های  Haswellیا Ivy Bridge در کنار قالب کوچک، چگالی حرارتی بالای دارند، از این رو اینتل به استفاده خمیر حرارتی به جای لحیم کاری می‌پردازد که راندمان انتقال حرارت را کاهش می دهد. کولینک پردازنده  و خنک کننده های H110 و H100i می توانند در سرعت های پایین انجام عمل کنند اما برای انتقال حرارت بهترست یک کیت خنک کننده  به کار برده شود.

 

 

پردازنده های اینتل و AMD هر یک ساختار مختلفی داشته و باید کولینک پردازنده  و خنک کننده مناسب خود را داشته باشند. پردازنده های Sandy Bridge-E, Ivy Bridge-E و ... تراکم حرارت پایینی داشته که امتیاز بالایی محسوب می شود. در چنین شرایطی کولرهای  H100i و H110 شانس بزرگی برای درخشش دارند. در حالی که پردازنده های Ivy Bridge وHaswell به ترتیب امتیازی 77 و 84 واتی دارند.

اما پردازنده های  Sandy Bridge-E و Ivy  Bridge-E  امتیازشان به 130 وات می رسد. البته پردازنده های رده بالای AMD امتیازی 125 واتی داشته و پردازنده های اوکلاک نیز دارای امتیازی 200 واتی هستند.

با چنین پردازنده‌هایی، خنک کننده های H100i و H110 عملکرد قابل توجهی خواهند داشت.

در این بین کولر H90 می تواند جایگزین مناسبی برای کولر H80i باشد H90 به کمک فن دوم می تواند یک کولر فوق العاده کارآمد محسوب شود که انتخابی مناسب خواهد بود.

فن AF140 به شکلی طراحی شد که با افزوده شدنش به H90 می تواند سطح سرو صدا و عملکرد را تا هشت درجه بهبود بخشد.

این مشکل که چگونه کولر می تواند بر عملکرد پردازنده تاثیر بگذارد استرس زاست. در حالی که تراشه های اینتل می توانند حرارت را تاحدودی از خود دور سازند اما استفاده از یک کولر می تواند تاثیر بالایی روی عملکرد پردازنده داشته باشد.

حتی اگر شما اورکلاکر نیستید یک کولینک پردازنده وکولر پردازنده قدرتمند می تواند کارآمد بوده و موجب دور کردن حرارت از تراشه شود. تفاوتی نداشته پردازنده شما اینتل است یا ای ام دی، باید به خنک کننده ای مجهز باشید که بتواند عملکرد سیستمی شما را افزایش داده و حرارت نیز در کار نباشد.

دیدگاه کاربران (0)
افزودن یک دیدگاه

    هیچ نظری برای نمایش وجود ندارد